الخميس، 7 أبريل 2011

ليه بعيد ؟



أنا قاسى القلب يا رب سامحنى
أبعد عنك يصبح قلبى واجعنى
يمكن يوم أرجعلك تانى
ما هو من قساوتى سايبها لصدفة !!

طويل أناة أنت يا رب أنا عارف
يمكن تستنى لى كتير كتير
أول ما ييجى متاع الخطية الزائف
أفتكرك أقول : حبك كبير
وحبك يخليك طويل الأناة
وبنسى أنك انت ديان الخطاة
سامحنى على جهلى وارحمنى
بطلب اليك يا رب ترجعنى

متعة زايفة متعة زايلة
بجرى وراها طول الطريق
بلاقى حياتى بعد كل مرة
أشر وأدنى والشر الصديق
وانت بتنادى عليا يا رب
وأنا بسمع وأقول أنا مسمعش
وللأسف بعمل نفسى مسامعش

ممكن حياتى تتنتهى اللحظة دى
ممكن تنتهى من غير ما أحس
هل بعدها هكون قريب منك ؟
ولا هكون فى جهنم ، أقول النحس ؟
حياتى عارفها ، بعيدة كل البعد عنك
عارف نفسى يا رب نجس
ومش بجيلك أبدا رغم أنى عارف
أنك حابب الخاطى ، بتكره الدنس

مقدرش أقول فصلى قانون جديد
يخلينى أتمتع بالخطية وبيك
وف نفس الوقت مكونش عاصيك
بس بطلب يا رب وبكل الحب
تدخل حياتى تنورلى عينيا
يمكن ألاقى النور اللى فيا
اللى هو انت يا رب يسوع
عارف انك تقدر بس أنا مش واثق
انك هتيجى وتسمع لطلبى
عارف أنى خاطى ، عارف أنى فاسق
بس لخلاص ما قد هلك أنت تأتى

أه يا رب ، ليه مش قادر أحبك ؟
ليه مش مقدر عذابك وصلبك ؟
ليه مشفتش يارب أنا تعبك ؟
ليه مش حاسس يارب بحبك ؟
ليه مش شايف مكان المسامير ؟
ليه مش بفتكر كل مرة الحربة ؟
ليه مش بقدر أقول أنا أمير ؟
ولسة بقول أنا عبد لضربة ؟
ضربة من الخطية أو الشيطان أو من نفسى !!

تأليف / محب روفائيل حكيم
 سلام ونعمة الرب لجميعكم .

هناك تعليق واحد: